Samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for at skabe en positiv læringsoplevelse for den enkelte elev. Et godt samarbejde mellem skole og hjem styrker elevernes trivsel, motivation og faglige udvikling.

Forudsætningen for et godt og stabilt samarbejde er klare gensidige forventninger fra forældre til skole, og fra skole til forældre. Når alle er bevidste om deres roller og ansvar, skabes der en tryg og konstruktiv ramme for barnets læring og trivsel.

Forventninger til skolen:

Åben og tydelig kommunikation

  • Skolen informerer løbende forældre om elevens faglige og sociale udvikling.
    • Der kommunikeres løbende via Intra, møder og andre praktiske kommunikationsredskaber
    • Skolen er altid tilgængelig for spørgsmål og bekymringer.

Professionel tilgang til undervisning og trivsel

  • Lærere og pædagoger skal sikre et trygt læringsmiljø.
    • Der tages hånd om eventuelle konflikter og mobning.
    • Undervisningen er tilpasset elevernes behov og udvikling.

Inddragelse af forældre i barnets skolegang

  • Skolen inviterer forældre til samtaler, møder og arrangementer.
    • Der gives vejledning om, hvordan forældre kan støtte barnets læring.
    • Forældre bliver inddraget i klassens sociale liv, når det er relevant.

Forventninger til forældrene

Engagement i barnets skolegang

  • Forældre støtter barnet med lektier og skolearbejde.
    • De viser interesse for skolens aktiviteter og værdier.
    • Barnet møder udhvilet, velernæret og forberedt i skole.

Respekt for skolens professionelle arbejde

  • Forældre respekterer lærernes pædagogiske valg og beslutninger.
    • De deltager aktivt og konstruktivt i møder og samtaler.
    • Ved uenigheder søges dialog med skolen frem for kritik i uformelle fora.

Samarbejde om barnets trivsel og udvikling

  • Forældre informerer skolen om forhold, der kan påvirke barnet.
    • De bakker op om klassens fællesskab og sociale trivsel.
    • Eventuelle bekymringer tages op direkte med skolen (læreren og/eller ledelsen) i en konstruktiv tone.