I Selam Privat Børnehave arbejder vi ud fra et værdigrundlag, hvor børns udvikling og trivsel er i centrum, i overensstemmelse med både Dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan. Vi lægger stor vægt på at give børnene plads og mulighed for at udvikle sig til rummelige individer, som er i stand til at navigere i deres relationer og løse konflikter på en hensigtsmæssig og alderssvarende måde. Omsorg, anerkendelse og gensidig respekt er fundamentet i vores hverdag og understøtter børns rettigheder og behov som beskrevet i Dagtilbudsloven, hvor børns udvikling, læring og trivsel skal fremmes.
Selam Privat Børnehave arbejder med høj faglighed og et skarpt fokus på centrale pædagogiske elementer, der skal sikre, at læringsmiljøet dækker hele dagen. Vi ser det som en kæmpe værdi at være barn, og vi anser det som vigtigt, at vi ser og hører barnet. Et grundlæggende børnesyn og et stærkt børneperspektiv er nødvendige for at sikre barnets dannelsesproces og forståelse af mangfoldighed. Derfor er det væsentligt for os, at barnet føler sig taget alvorligt – det skaber et godt fundament for deres videre udvikling.
Leg, trivsel, læring, udvikling og dannelse er kernebegreber i vores pædagogiske arbejde, både teoretisk og særligt i praksis. Leg er en essentiel del af børns trivsel og læring. Børn lærer gennem leg – med alle dens udfordringer og glæder. I leg opnår børn erfaringer, der hjælper dem med at udvikle deres evner til at tænke, handle og forstå verden omkring dem. Derfor arbejder vi målrettet med at skabe et pædagogisk læringsmiljø, hvor børnene har mulighed for at fordybe sig, udforske og få erfaringer i trygge rammer.
Vi lægger stor vægt på forældresamarbejde som en integreret del af det pædagogiske arbejde. Et tæt og positivt samarbejde med forældrene er afgørende for børns trivsel og læring. Når vi som pædagoger og forældre arbejder tæt sammen, kan vi bedst understøtte børnenes udvikling og sikre, at de får de rette forudsætninger for at trives i børnehaven.
Vi tager særlig hensyn til børn i udsatte positioner, og vi stræber efter at møde alle børn i deres nærmeste udviklingszone (NUZO). Hver enkelt børns behov og udviklingsmuligheder er i fokus, og vi arbejder på at skabe en følelse af succes, så børnene kan opnå positive oplevelser af deres egen udvikling.
Overgangen fra børnehave til skole er også en vigtig proces, og vi har etableret et samarbejde med den lokale skole og 0. klasse. Dette samarbejde er med til at sikre, at børnene får en god og tryg opstart i skolelivet og understøtter deres sociale kompetencer og tro på sig selv.
Selam Privat Børnehave er en institution, hvor muslimske værdier danner en vigtig del af børnenes hverdag. Samtidig er det vigtigt, at vi integrerer kendskab til danske traditioner og normer, hvilket giver børnene et bredt perspektiv og forståelse af både deres egen kultur og det danske samfund. Vi ønsker at skabe et læringsmiljø, hvor børnene får mulighed for at udvikle sig til kompetente, selvstændige og sociale individer, som kan bidrage til et mangfoldigt og respektfuldt samfund.